Nytt ord

Jag har lärt mig ett nytt ord. Alexitymi. Det är ett begrepp inom psykologin som beskriver ett tillstånd där man har svårt att sätta ord på känslor, fast känslor finns.

Jag började läsa en bok för ett tag sen men det va en massa konstiga ord såna där som bara är jobbiga att ta in, så jag la boken åt sidan. Jag tänkte ge den till en "vän",har fått för mig att han förstår såna där konstiga ord bättre än mig :-), han ska få den men jag ska läsa lite till först. Jag öppnade boken i går igen och bläddrade fram några kapitel för att kolla om hela boken va så där krånglig, det va den inte, så jag läser vidare.



Ett av problemen som beskrivs är just alexitymi och det är nog många som har det utan att förstå. Jag har aldrig hört talas om det.

Ett vanligt problem är att det är svårt att skilja mellan känslor, som t ex mellan vrede och ledsenhet eller mellan sexualitet och kärlek, vilket komplicerar relationerna till andra. Vid alexitymi är det vanligt att man nästan aldrig gråter, men när gråt väl kommer är det ofta i rikliga mängder utan att personen riktigt förstår varifrån känslorna kommer.Det finns också en brist på fantasi. På 1980-talet började man tala om primär alexitymi, vilket innebär att personen har stannat upp i sin känsloutveckling. De ligger kvar på en preverbal nivå (innan dess att man lärde sig tala). Det kan inträffa om man haft en känslomässigt torfig miljö och fått för lite kontakt med sina föräldrar. Vi är i behov av djupemotionella miljöer för att utveckla känslomässiga nyanser.
Den här diagnosen går absolut att göra nåt åt.

Jag känner jätte många som inte har haft det så lätt i barndomen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0