Leva, älska och lära


                            Ta risken!
"Att skratta är att ta risken att framstå som en dumbom."
Vad är det med det, då?
Dumbommar har ofta roligt.
"Att gråta är att ta risken att bli kallad sentimental!"
Jag älskar det!
Tårar kan vara till stor hjälp.
"Att söka kontakt med en annan människa är att ta risken att bli engagerad."
Vem riskerar engagemang?
Jag vill vara engagerad.
"Att visa sina känslor är att ta risken att visa sitt verkliga jag."
Vad annat har jag att visa?
"Att älska är att ta risken att inte älskas tillbaka."
Jag älskar inte för att bli älskad tillbaka.
Jag älskar för att jag älskar att älska.
"Att leva är att ta risken att dö."
Jag är beredd på det, det händer alla.
"Att hoppas är att riskera förtvivlan, och att försöka är att riskera ett misslyckande."
Men man måste ta risker, därför att den största risken i livet är att inte riskera nånting.
Den som inte riskerar nånting gör inte nånting, har inte nånting, är inte nånting och blir inte nånting.
Man kanske undviker lidande och sorg, men man kan helt enkelt inte lära sig känna, förändras, utvecklas, älska och leva. Man är en slav, fastkedjad i sin kännsla av trygghet. Man har förverkat sin frihet.
Bara den människa som riskerar är verkligt fri. Försök själva och se vad som händer.

Bra motton tycker jag.
Skrivet av: Leo Buscaglia

Kommentarer
Postat av: Anonym

det där vr bra skrivet det!

2008-07-11 @ 17:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0