Söka


Alla söker vi något, saknar något, många gånger kanske vi inte är medvetna om det. Vi har beteenen som vi inte har en aning om varför vi har dom. Jag har ransakat mig själv i många år, bla om varför jag drar till mig människor som inte är bra för mig. Nåt slags själv plågeri, jag känner egentligen , oftast, det här när jag möter någon första gången, ändå låter jag inleda en relation eller kompisskap. Det kanske är nåt slags kontrollbehov när jag tänker efter. För jag bestämmer ju redan från början, när jag känner att det inte är ok, att det här kommer inte att vara förevigt. Korkat, eller hur? Förr kunde mina "bekanta klampa på mig många gånger och jag hade överseende, där är det stopp nu. Jag kan i stället ha lite för lite överseende nu för tiden, för att inte bli sårad nåt mer. Hur kommer man i balans?

Jag har tänkt i många år att jag skulle ha gått på ett "sånt där" möte, även om inte jag har missbruksproblem så är man ju omgiven av missbrukare, medberoende och allt vad dom kallas. Beteendestörning vill jag kalla det.

I förrgår följde jag med en vän och i kväll va vi 4 st som åkte. Det är nyttigt att höra allas tankar och erfarenheter man blir verkligen berörd. Just nu finns det ingen vuxna-barn grupp här i stan, hoppas det kommer att bli en snart, vi är några som behöver den.


 

Al-Anon Vuxna Barn är grupper som speciellt önskar attrahera vuxna barn till alkoholister. Har du vuxit upp tillsammans med en alkoholmissbrukare?

Al-Anon är en gemenskap av familjemedlemmar, anhöriga och vänner vars liv har påverkats av att någon annan dricker. Många vuxna frågar sig om de har blivit påverkade av alkoholism. Om någon som står dig nära har eller har haft alkoholproblem, kan följande frågor hjälpa dig att komma underfund med om alkoholism har påverkat din barndom eller ditt nuvarande liv och om Al-Anon är något för dig.

  1. Söker du ideligen uppskattning och godkännande?
  2. Har du svårt att se dina egna förtjänster?
  3. Är du rädd för kritik?
  4. Pressar du dig själv för hårt?
  5. Har du haft problem med något eget tvångsmässigt beteende?
  6. Är du perfektionist?
  7. Känner du dig ängslig när allt går bra för dig, och räknar du ständigt med att problem ska dyka upp?
  8. Upplever du livet mer intensivt mitt i en kris?
  9. Känner du fortfarande ansvar för andra precis som du kände ansvar för alkoholmissbrukaren i ditt liv?
  10. Har du lätt att bry dig om andra men svårt att bry dig om dig själv?
  11. Isolerar du dig från andra människor?
  12. Reagerar du med ängslan på auktoritära och arga personer?
  13. Känner du dig utnyttjad av andra människor och av samhället i allmänhet?
  14. Har du problem med intima förhållanden?
  15. Förväxlar du medömkan med kärlek, så som du gjorde när det gällde alkoholmissbrukaren?
  16. Drar du till dig och dras du till människor som tenderar att  ha ett tvångsmässigt beteende?
  17. Klamrar du dig fast vid förhållanden därför att du är rädd  för att vara ensam?
  18. Misstror du ofta dina egna och andras känslor?
  19. Tycker du det är svårt att uttrycka känslor?
  20. Tror du att en förälders alkoholmissbruk kan ha påverkat  dig?

Alkoholism är en familjesjukdom. Vi som har levt med sjukdomen som barn, har ibland problem som Al-Anons program kan hjälpa oss att lösa. Om du har svarat ja på några eller alla frågor ovan, kan Al-Anon kanske hjälpa dig. Du kan kontakta Al-Anon genom att besöka den lokala gruppen.

När jag var yngre trodde jag inte att min pappas missbruk berört mig på något sätt, han va ju bara full, bråkade aldrig eller gjorde nåt väsen av sig, han var full och gick å la sig. I dag förstår jag ju att det kommer att följa mig hela livet. Det är INTE ok att vara full varje dag och flera dagar i sträck.


Kommentarer
Postat av: lotta

bra program det där. jag svarade ja på några frågor oxå. även om jag nte riktigt växte upp m en alko förälder. men annat tok gör väl sitt oxå?

bra siwa du tar itu med gammalt groll

2008-10-10 @ 11:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0