Självkänsla...

Alla känner vi oss nere, odugliga och missförstådda i bland. Har hört mycket om Mia Thörnblom så jag tog och läste hennes senaste bok, mycket va för mig självklart och förståelsen för andra blev större. Alla borde ha den så är det bara, sen om alla kan ta den till sig och våga göra nåt åt sig själva, det är en annan femma?

Vinsterna av en god och balanserad självkänsla

Det finns mycket att vinna på en bra och balanserad självkänsla, bland annat:

  • Vi vet vårt eget värde, istället för att känna att vi måste vara bättre än allt och alla för att inte känna oss värdelösa.
  • Vi tycker om oss själva och känner oss värdefulla, oavsett vem eller vilka som finns i vår omgivning.
  • Vår inre trygghet gör att vi enklare når våra mål och mår bra på vägen dit.
  • Vi klarar av att inte vara perfekta och därför gör vi enklare om våra misstag till en rolig historia.
  • Det blir enklare för andra att tycka om oss, eftersom den gamla klyschan ”för att andra ska kunna älska oss behöver vi börja med att älska oss själva” faktiskt är sann.
  • Vi vågar prova på fler saker eftersom vi inte längre är rädda för att misslyckas.
  • Vi vågar vara sanna mot oss själva.
  • Vi känner att vad som än händer så klarar vi av att hantera det.
  • Vi tar ansvar för våra relationer, och vi känner oss trygga i alla våra relationer.
  • Vi får distans till oss själva samtidigt som vi på riktigt tar ansvar för vårt eget liv och vårt eget mående.
  • Vår inre trygghet gör att vi säger ja när vi menar det och nej när vi inte vill.
  • Livet blir enklare att leva, helt enkelt.
Hon föreläser i huddik i maj, jag tänker försöka åka, häng med vettja!

Kommentarer
Postat av: Pirjo

Så sant. Älska sig själv och vara sann mot sig själv är grunden för bra självkänsla. Tyvärr så misstolkas detta oftast av de som har dålig självkänsla, som gärna blir avundsjuka på den uppmärksamhet man ger sig själv. Har jag möjlighet att åka då, så hänger jag nog med. ( =

2010-01-21 @ 08:54:39
Postat av: Sandra

Jag kollar med henne sen så hör jag av mig! :)

2010-01-22 @ 07:35:34
URL: http://fenixcharisma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0