Jag sänker garden

I torsdags va det en insändare i tidningen, skriven som om jag skulle ha gjort det själv, nån annan han före. Undra vem??? En kollega från nåt håll är det i alla fall.
 

Lyssna på medborgarna som avlönar er

 

Alla lokala medier har den senaste tiden som "top story" haft krisen inom socialtjänsten i Sundsvall.

 

Vi som kommit i kontakt med socialtjänsten de senaste tio åren har fått tagit konsekvenserna för en katastrofalt dåligt skött organisation och de har drabbat både barn, vuxna äldre och missbrukare och funktionshindrade.

 

Detta har skett oavsett om rött eller blått styrt, om den ansvarige hetat Adner, Johansson eller Back. De har inte skött sitt uppdrag helt enkelt.

 

Socialtjänsten och de styrande tycks även ha godtycket som sin ledstjärna, de är ofelbara, tar inte till sig kritik vare sig från klienter eller tillsyn och granskningar och det är där det stora felet ligger.

 

Inom näringslivet uppmuntras goda idéer, effektivisering och nytänkande, men inte inom socialtjänsten och politiken. Det sparkas neråt och slickas uppåt, utövas svågerpolitik och intern vänskap går före det som är rätt och riktigt.

 

Det tycks råda en rädsla av att säga som det är, de fortsätter i samma hjulspår trots att de som utför arbetet vet att det går bara åt fel håll. De har bytt lokaler, de har bytt chefer, de har omorganiserat och tagit in konsulter, men inget har förbättrats.

 

Människor som har vågat lyft problemen är nu sjukskrivna eller bytt arbetsgivare – ja, exemplen är många och fler kommer det att bli om inget görs. Har man dessutom som anställd eller klient en gång kritiserat organisationen så får man en personlig vendetta emot sig och aldrig en andra chans och det är faktiskt lite skrämmande.

 

Så gör om, gör rätt och ta in synpunkter från de som avlönar er det vill säga kommunmedborgarna. Släpp prestigen öppna era öron och låt andra komma med synpunkter och idéer. Om ni arbetat i den privata sektorn hade kanske inte många varit kvar, ni kanske tom hade varit i typ fas tre, vem vet.

 

Till sist, vad betyder ordet tjänst egentligen? Enligt en ordlista: jo, bland annat hjälp, bistånd, handtag, service tjänstgöring, arbete, syssla, jobb, verksamhet, nytta, gagn.

 

Se där, så enkelt var det att få reda på hur ni ska arbeta. Så se och lär så kommer detta att bli bättre, så småningom.

Tjänsteman

Det är så här det är och därför anmäls händelser inte eller alldeles för sent, tyvärr. Ni har väl läst om barnen bla?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20314451.ab

 

Jag känner att jag bara får nog! Jag vill inte vara delaktig i denna förnedringsvård, 85% av mina kollegor, om inte fler, tiger och blundar. Dom måste ha en gråsten i bröstkorgen. Va faaan är det för fel!? Jo ledningen så klart.

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.svtplay.se%2Fklipp%2F2677569%2Fanmalde-misshandel-blev-uppsagda&h=yAQFTcue-

 

Det känns som att jag kommer att be dom förflytta mig till städ. Mina erfarenheter och kunskap är inte värda ett skit när jag öppnat käften. Nä men tack då, jag kan torka fönsterbänkar och moppa golv, det är jag också jätte bra på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0